1. Bekendmakingen Ijmuiden
  2. Wijziging van de Wet windenergie op zee (ondersteunen opgave windenergie op zee)BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE– Aanvullende toelichting

Tweede Kamer der Staten-Generaal | Natuur en milieu | EnergieRuimte en infrastructuur | Netwerken

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Ijmuiden. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Ijmuiden valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

Wijziging van de Wet windenergie op zee (ondersteunen opgave windenergie op zee)BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE– Aanvullende toelichting

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 4 november 2022 Het kabinet heeft in februari dit jaar het doel voor windenergie op het Nederlandse deel van de Noordzee verdubbeld naar circa 21 gigawatt (GW) opgesteld vermogen rond 2030 (Kamerstuk 32 813 en 35 788, nr. 974). Momenteel is circa 2,5 GW windenergie op zee volledig in bedrijf genomen en is een aantal windparken al in aanbouw of vergund. In juni heb ik uw Kamer geïnformeerd over de planning en uitgangspunten om te komen tot het totaal van de bovengenoemde 21 GW met de aanvullende routekaart windenergie op zee 2030 (Kamerstuk 33 561, nr. 53; hierna: aanvullende routekaart). Met deze brief wil ik uw Kamer informeren over de manier waarop ik de eerstvolgende windparken op zee wil vergunnen, namelijk: kavels I t/m IV van windenergiegebied IJmuiden Ver (4 GW) worden vergund met de procedure van de vergelijkende toets met financieel bod. Windenergiegebied IJmuiden Ver kavels I tot en met IV Kavels I t/m IV van windenergiebied IJmuiden Ver liggen circa 62 km uit de kust, ter hoogte van IJmuiden en vlakbij Natura 2000-gebied Bruine Bank.1In het noordelijk deel van het windenergiegebied IJmuiden Ver liggen kavels V en VI (aangesloten via net op zee IJmuiden Ver Gamma). Deze brief betreft kavels I t/m IV. In figuur 1 is een kaartje van deze kavels te zien. De kavels bieden elk ruimte voor een capaciteit van circa 1 GW aan windturbines. Door 4 GW in één ronde te vergunnen, beoog ik de uitrol van windparken op zee te versnellen en schaalvoordelen verder mogelijk te maken. De kavels worden aangesloten op het net op zee via twee platforms van TenneT («stopcontact op zee»), die elk een gelijkstroomverbinding van 2 GW hebben naar een landstation. De elektriciteit van twee kavels (2 GW, kavels III en IV) landt aan op de Maasvlakte en de elektriciteit van de andere twee kavels (2 GW, kavels I en II) landt aan in Borssele. Dit zijn de eerste windparken in Nederland die worden aangesloten met een gelijkstroomverbinding. TenneT levert de verbindingen op conform de opleverdata uit het Ontwikkelkader windenergie op zee2Het geactualiseerde Ontwikkelkader windenergie op zee is aangeboden aan de Tweede Kamer als bijlage van de aanvullende routekaart., namelijk: – net op zee IJmuiden Ver Beta (kavels III en IV) in het vierde kwartaal van 2028 en – net op zee IJmuiden Ver Alpha (kavels I en II) in het vierde kwartaal van 2029.3De vergunning voor de verbinding van de kavels III en IV (net op zee IJmuiden Ver Beta, naar Maasvlakte) is reeds onherroepelijk. Voor de verbinding van de kavels I en II (net op zee IJmuiden Ver Alpha, naar Borssele) zijn de besluiten nog niet onherroepelijk. Het is gezien de ligging van deze kavels op de Noordzee van essentieel belang om veiligheid van vitale energie-infrastructuur adequaat te beschermen en een goede publiek-private samenwerking te organiseren. In het algemeen is de dreiging ten opzichte van vitale infrastructuur zorgwekkend en ik deel de brede bezorgdheid over sabotage, manipulatie en spionage jegens vitale gas-, olie-, elektriciteit- en data-infrastructuur. Over de specifieke dreiging tegen vitale onderzeese infrastructuur is uw Kamer eerder geïnformeerd.4U kunt dit lezen op pagina 16 van het rapport: Dreigingsbeeld statelijke actoren. Ik coördineer samen met de Minister van Economische Zaken en Klimaat een onderzoek gericht op het verbeterd in kaart brengen van kwetsbaarheden en weerbaarheidsmaatregelen van data- en energie-infrastructuur in de Noordzee. Het streven is om voor het eind van dit jaar de eerste resultaten gereed te hebben. De Europese Commissie heeft onlangs bij EU-landen aangedrongen om vaart te zetten bij de bescherming van de vitale infrastructuur.5Critical Infrastructure: Commission accelerates work to build up European resilience. Vergunningsprocedures: vergelijkende toets met financieel bod De Wet windenergie op zee kent vier mogelijke procedures om de vergunning voor de bouw en exploitatie van windparken op zee te verlenen.6Artikel 14a Wet windenergie op zee stelt dat de verlening van een vergunning geschiedt met de toepassing van de procedure met subsidieverlening, een vergelijkende toets, een vergelijkende toets met financieel bod of een veiling. In de aanvullende routekaart heb ik toegelicht de komende windparken op zee te willen vergunnen met de procedure van een vergelijkende toets met financieel bod of met de procedure van een veiling. Om een zorgvuldige keuze te kunnen maken, heb ik deze zomer de marktcondities en beide procedures onderzocht op basis van gesprekken met de windenergiesector, ngo’s, kennisinstellingen en de Ministers van Financiën, van Infrastructuur en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hierbij heb ik ook ervaringen meegenomen van de voorgaande (subsidievrije) vergunningsprocedures en ervaringen uit andere landen. De realisatie van circa 21 GW rond 2030 is, zoals ik in de aanvullende routekaart heb aangegeven, alleen mogelijk mits dit inpasbaar is binnen de ecologische draagkracht van de Noordzee en inpasbaar is in het energiesysteem. Er worden bij de kavels I t/m IV van IJmuiden Ver al stappen gezet ten aanzien van ecologie en inpasbaarheid in het energiesysteem. Op het gebied van ecologie wordt in de kavelbesluiten de toegestane geluidsnorm voor onderwatergeluid om het effect van heien op zeezoogdieren te minimaliseren verlaagd. Op het gebied van systeemintegratie is het uitgangspunt dat de elektriciteitskabels aanlanden daar waar ruimte is op het hoogspanningsnet en waar veel vraag wordt verwacht, dus bijvoorbeeld in of nabij de grote industrieclusters. Daarnaast zijn circulariteit en Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) een grote prioriteit voor dit kabinet. Het doel is om te stimuleren dat de windenergie-industrie op een verantwoorde wijze produceert en exploiteert en om de duurzame leveringszekerheid van grondstoffen te stimuleren, ook gelet op de geopolitieke ontwikkelingen. Ook wil het kabinet de sector motiveren deel te nemen aan het internationale multi-stakeholder IMVO-convenant hernieuwbare energie onder leiding van de Sociaal Economische Raad (SER). Ik ben met de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) partij bij onderhandelingen van dit convenant. In de vergunningsprocedures wil ik marktpartijen uitdagen en stimuleren om met oplossingsgerichte en innovatieve biedingen te komen voor deze maatschappelijke doelen. Het huidige wettelijke kader biedt momenteel onvoldoende ruimte om hiervoor vooraf voorwaarden te verbinden aan een vergunningsprocedure met een veiling. Verschillende maatschappelijke doelen kunnen onvoldoende via kavelbesluitvoorschriften worden afgedwongen. Daarmee geef ik de voorkeur aan het vergunnen van de kavels I t/m IV van IJmuiden Ver met de procedure van een vergelijkende toets met financieel bod. Net als bij de vergunningsprocedures Hollandse Kust (west), zal ik een financieel bod toevoegen aan de vergelijkende toets vanwege de waarde van de kavels en het borgen van concurrentie. Vormgeving vergelijkende toets met financieel bod Op basis van de Wet windenergie op zee kunnen aanvullende regels en criteria worden gesteld aan de vormgeving van een vergelijkende toets met financieel bod. Bij de rangschikking van aanvragen betrek ik in ieder geval de hoogte van het financieel bod, de zekerheid van realisatie van het windpark en de bijdrage van het windpark aan de energievoorziening. Daarnaast wil ik aanvullende criteria vaststellen, die bij de rangschikking voor de vergunningsprocedures van deze kavels worden betrokken: • Aanvullende rangschikkingscriteria op het gebied van ecologie, IMVO en circulariteit. Eveneens ben ik van plan om systeemintegratie te stimuleren, indien dit bij nadere uitwerking effectief kan worden vormgegeven; • Het onderscheidend vermogen zal liggen bij de criteria ecologie en – indien opgenomen – systeemintegratie. Voor IMVO en circulariteit wil ik criteria opnemen die alle marktpartijen aansporen om aan deze criteria te voldoen; • Het maximaal aantal punten dat met het financieel bod kan worden behaald wordt verbonden aan een hoog bedrag. Dit zal in ieder geval gaan om een hoger bedrag dan 50 miljoen euro, zoals bij de vergunningsprocedures van Hollandse Kust (west). De hoogte van dit bedrag wordt in de verdere uitwerking van de procedures vastgesteld, onder meer op basis van een onafhankelijke taxatie en de uitslag van de lopende vergunningsprocedures voor Hollandse Kust (west), in overleg met de Minister van Financiën; • De afweging of aanvragen wel of niet gebundeld kunnen worden ingediend – dus worden het bijvoorbeeld twee vergunningsprocedures van 2 GW (i.e. kavels I en II tezamen en kavels III en IV tezamen) of anderszins – zal ik maken in de uitwerking van de aanvullende criteria met oog voor schaalvoordelen, concurrentie en locatie specifieke kansen; • Het aantal aanvragen dat een partij of consortium kan indienen per vergunningsprocedure wordt beperkt om zo de uitvoeringsrisico’s en regeldruk voor zowel de publieke als private sector te verlagen; • Er komt in deze vergunningsprocedures geen maximum aan het aantal kavels dat per partij of consortium kan worden gegund. De komende decennia worden vele kavels voor windenergie op zee vergund, waardoor ik het risico op te grote marktmacht beperkt acht. Wel houd ik dit tijdens deze en lopende vergunningsprocedures in de gaten; • In de aanvullende routekaart heb ik uw Kamer geïnformeerd over de structurele inpassingskosten die worden gemaakt om de windparken verantwoord en veilig in te passen in de drukke Noordzee. Tot en met 2030 bedragen deze in totaal 244 miljoen euro en vanaf 2031 gaat het om een jaarlijks bedrag van circa 100 miljoen euro. Deze middelen worden met name ingezet ten behoeve van het waarborgen van zeescheepvaartveiligheid, maar ook voor versterking van het Noordzee ecosysteem, sensoren, toezicht en handhaving. De structurele inpassingskosten komen neer op ca. 7,5 miljoen euro per jaar per kavel van 1 GW. Bij de vergunningverlening van de kavels I t/m IV van IJmuiden Ver worden de opbrengsten ten minste ingezet ten behoeve van de inpassing van windenergie op zee. Het is juridisch gezien zowel mogelijk om het financieel bod in een keer vooraf als gespreid gedurende de vergunningsduur van het windpark te betalen. De precieze vorm en het al dan niet verplichtende karakter van de betalingsvorm wordt nader uitgewerkt in de concept ministeriële regelingen met de Minister van Financiën. De opbrengsten van de eerder dit jaar gehouden vergunningsprocedures voor Hollandse Kust (west) kavels VI en VII worden ook ingezet ten behoeve van de inpassing van windenergie op zee; • Net als bij de vergunningsprocedures Hollandse Kust (west) worden de kosten voor de locatiestudies en milieueffectrapportages doorbelast aan de windparkexploitant. Om verboden staatssteun in de vorm van vermeden kosten voor onderzoeken in het kader van de milieueffectrapportage en Passende Beoordeling die bij de voorbereiding van de kavelbesluiten door mij zijn gemaakt te voorkomen, worden deze kosten in rekening gebracht bij de uiteindelijke vergunninghouder. Deze kosten staan dus los van de structurele inpassingskosten en het financieel bod. De hoogte hiervan wordt bepaald bij de publicatie van de concept ministeriële regelingen. In bijlage 1 licht ik de aanvullende criteria op het gebied van ecologie, systeemintegratie, IMVO en circulariteit en een aantal gerelateerde ontwikkelingen verder toe. Met de toelichting in de bijlage over IMVO en circulariteit wordt ook invulling gegeven aan een drietal moties. Het betreft de motie van de leden Sienot en Van der Lee (Kamerstuk 35 092, nr. 15) over het stellen van eisen bij vergunningsprocedures van windparken op zee aan goede milieu en arbeidsomstandigheden bij de bouw en plaatsing van de windturbines, de motie van de leden Wassenberg en Jetten (Kamerstuk 32 813, nr. 211) over het opnemen van richtlijnen over de herkomst van de gebruikte grondstoffen in de aanbestedingen van windmolen- en zonneparken en de motie van de leden Jetten en Wassenberg (Kamerstuk 32 813, nr. 209) over het pleiten in internationale gremia voor transparantie in de grondstoffenketens van grondstoffen welke noodzakelijk zijn voor de energietransitie en in landelijk en Europees verband in te zetten op richtlijnen voor hergebruik van deze grondstoffen. Planning De planning voor de vergunningprocedures is als volgt. In het eerste kwartaal van 2023 worden de conceptversies van de ministeriële regelingen opgesteld. In de ministeriële regelingen worden de in deze brief genoemde criteria, alsook de overige elementen van de procedures, nader uitgewerkt. In het eerste kwartaal van 2023 worden de ontwerpkavelbesluiten gepubliceerd en de locatiestudies grotendeels afgerond. De locatiestudies worden volledig afgerond in het tweede kwartaal van 2023. De ambitie is om definitieve regelingen uiterlijk in het derde kwartaal van 2023 in de Staatscourant te publiceren. De aanvraagtermijn zal in het vierde kwartaal van 2023 sluiten. De precieze datum wordt in de ministeriële regelingen bepaald. Na de beoordeling van de aanvragen, worden de vergunningen verleend. Ik zal uw Kamer hierover informeren. Net als bij eerdere vergunningsprocedures met een vergelijkende toets (met financieel bod), laat ik mij adviseren door onafhankelijke expertcommissies. Doorkijk volgende vergunningsprocedures De afgelopen maanden heb ik ook laten onderzoeken hoe een procedure met een veiling eruit zou kunnen zien als alternatief voor een vergelijkende toets met financieel bod.7U kunt het DotEcon rapport lezen op: Nieuwe routekaart windenergie op zee (rvo.nl). Mits de mogelijkheid bestaat om op meer gebieden adequaat voorwaarden te stellen aan het stimuleren van maatschappelijke doelen, acht ik de procedure met een veiling een objectieve, snelle en voorspelbare vergunningsprocedure. Daarom, om een veiling met meer voorwaarden mogelijk te maken, ben ik gestart met de voorbereiding van een wijziging van de Wet windenergie op zee. Het gaat dan bijvoorbeeld om voorwaarden ten aanzien van ecologie, systeemintegratie, IMVO, circulariteit, veiligheid, aquacultuur, visserij of scheepvaart. Ik ben van plan om het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet windenergie op zee tijdig aan uw Kamer aan te bieden voor de volgende vergunningsronde, die medio 2025 plaatsvindt. Conform de Wet windenergie op zee zal ik voorafgaand aan iedere vergunningverlening opnieuw bezien welke vergunningsprocedure het meest gepast is, waarbij ik de lessen van de voorgaande vergunningsprocedures steeds zal meenemen. Tot slot Ik ben mij ervan bewust dat de windsector reikhalzend uitziet naar de uitslag van de vergunningsprocedures Hollandse Kust (west). Ik verwacht de uitslag van Hollandse Kust (west) kavel VII op 10 november en de uitslag van Hollandse Kust (west) kavel VI uiterlijk op 15 december bekend te kunnen maken, nadat de onafhankelijke expertcommissies hun werk hebben voltooid. De lessen vanuit de vergunningsprocedures Hollandse Kust (west) neem ik, zodra deze bekend zijn en waar mogelijk, mee in de kavelbesluiten en de verdere uitwerking van deze criteria in de vergelijkende toets met financieel bod voor kavels I t/m IV IJmuiden Ver.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie IjmuidenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Ijmuiden inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Ijmuiden.

Meer Bekendmakingen