1. Bekendmakingen Ijmuiden
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit 24.109: Aanwijzen twee parkeervakken ten behoeve van opladen elektrische voertuigen Moerbergplantsoen 68 IJmuiden

Velsen | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Ijmuiden. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Ijmuiden valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit 24.109: Aanwijzen twee parkeervakken ten behoeve van opladen elektrische voertuigen Moerbergplantsoen 68 IJmuiden

Gelet op•De bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw).•De bepalingen van artikelen 12, 14, 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW).•De bepalingen van artikel 24, lid 1, sub d, onder 2, van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV).•De bepalingen van artikelen 3:2 en 3:4 van de Algemene wet Bestuursrecht (hierna te noemen: AWB).•Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders van Velsen van 12 december 2023, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de afdelingsmanager Beheer en Onderhoud Domein Fysieke Leefomgeving.•De Beleidsregels openbare oplaadpalen Velsen 2024 welke zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Velsen op 23 april 2024 (hierna te noemen: Beleidsregels).Aanleiding voor dit besluit•Op basis van een analyse is vastgesteld, dat de bestaande oplaadpaal/oplaadpalen in de directe omgeving een hoog gebruik kennen.•Door het hoge gebruik is het voor bezitters van een elektrische wagen niet altijd mogelijk om binnen een acceptabele loopafstand de wagen op te laden.•Om te verzekeren dat een laadpaal gebruikt kan worden voor het opladen van elektrische dan wel hybride voertuigen, is het noodzakelijk parkeerplaatsen aan te wijzen waar alleen geparkeerd mag worden voor het opladen van een elektrisch voertuig. Hiertoe moet een verkeersbesluit worden genomen.•Aangezien de parkeerplaatsen in beheer zijn bij de gemeente Velsen, is de gemeente Velsen het bevoegde gezag dat het verkeersbesluit moet nemen. Overwegingen•De gemeente Velsen stimuleert de overstap naar schoon en duurzaam vervoer.•Elektrische voertuigen stoten tijdens het gebruik geen CO2 uit en zijn daarmee minder schadelijk voor het milieu.•Het aantal elektrische voertuigen en het gebruik daarvan in de gemeente Velsen neemt toe.•In Nederland mogen met ingang van 2030 geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die op fossiele brandstoffen rijden. •Niet iedere inwoner heeft de mogelijkheid om een elektrische auto op eigen terrein op te laden.•Het is daarom wenselijk dat op openbare locaties mogelijkheden aanwezig zijn om elektrische auto’s op te laden.•De projectorganisatie MRA-E (Metropool Regio Amsterdam-Elektrisch) heeft daarom een aanpak uitgewerkt, waarbij de verschillende partijen die belang hebben bij de uitbreiding van het aantal oplaadpalen de kosten hiervoor samen dragen.•Gemeenten hebben binnen de MRA daardoor de mogelijkheid om nieuwe oplaadpalen te laten plaatsen.•Eerder zijn in samenwerking met onder meer de projectorganisatie MRA-Elektrisch al tientallen openbare oplaadpalen geplaatst binnen de Gemeente Velsen.Motivatie•De gemeente heeft het gebruik van de bestaande oplaadpaal/oplaadpalen geanalyseerd en vastgesteld dat deze een gebruik kent/kennen dat volgens de Beleidsregels het plaatsen van een extra laadpaal direct bij of in de naaste omgeving rechtvaardigt. Namelijk: •een verbruik van meer dan 1.000 kWu per dag en•een bezettingsgraad van meer 40% per dag.•De gemeente heeft de locatie getoetst aan de criteria zoals opgenomen in de Beleidsregels. De belangrijkste hiervan zijn: •de locatie past goed in het op te bouwen netwerk van oplaadpalen;•de locatie geeft door het plaatsen van een oplaadpaal geen overlast voor al het overige verkeer (auto’s, fietsen, voetgangers, rolstoelgebruikers, etc.);•de weg is onder beheer van de gemeente.•Deze verkeersmaatregelen strekken, naast het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, ook tot het in stand houden van de weg conform artikel 2 van de Wvw.•Gelet op artikel 2 van de Wvw strekken deze verkeersmaatregelen eveneens tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu (zoals in de Wet milieubeheer).•Gelet op artikel 2 van de Wvw strekken deze verkeersmaatregelen eveneens tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.Belangenafweging•BewonersDe laadpaal wordt niet direct voor de deur of het raam van een woonhuis geplaatst. De maatregel heeft daarmee geen gevolgen voor bewoners. •BedrijvenDe laadpaal wordt dusdanig geplaatst dat deze geen hinder geeft aan bedrijven. De maatregel heeft daarmee geen gevolgen voor bedrijven.•(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe laadpaal wordt dusdanig geplaatst dat er voldoende ruimte overblijft voor het (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.•Langzaam verkeerDe laadpaal wordt zodanig geplaatst dat zij geen hinder vormt voor het langzaam verkeer.•Openbaar vervoerDe maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer. •Nood- en hulpdienstenDe maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. •Gebruikers elektrische auto’sHet aanduiden van parkeervakken ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen is in het belang van inwoners met een elektrisch voertuig. Zij zijn afhankelijk van de laadpaal om hun voertuig te kunnen gebruiken. Indien niet voldoende laadcapaciteit aanwezig is kan dit leiden tot het niet kunnen opladen en mogelijk niet kunnen gebruiken van het voertuig. Hiermee worden de belangen van bestuurders met een elektrisch dan wel hybride voertuig geschaad.•ParkeerdersDe maatregel gaat ten koste van het aantal parkeerplaatsen voor bestuurders van een voertuig op fossiele brandstof. Het betreft echter slechts een zeer beperkte vermindering van het totaal aantal parkeerplaatsen. In de regel vervangt een elektrische wagen een voertuig op fossiele brandstof. Daarnaast dient in aanmerking te worden genomen, dat bestuurders die van de laadpalen gebruik (gaan) maken, in de huidige situatie al in (de omgeving) van de betreffende locatie parkeren.•Algemeen BelangElektrisch vervoer levert een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en is stiller en zuiniger dan op fossiele brandstof aangedreven voertuigen. Hiermee verbetert het milieu en leefbaarheid waarmee het algemeen maatschappelijk belang wordt gediend. Zowel landelijk als lokaal beleid is erop gericht om elektrisch vervoer te stimuleren. •BelangenafwegingAlles afwegende zijn wij van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van de weggebruikers met een elektrisch voertuig. De belangen van bewoners en parkeerders zonder elektrisch voertuig worden beperkt geschaad, echter zijn eigenaren van elektrische voertuigen afhankelijk van de speciaal voor hun voertuig bestemde parkeervakken om op te laden. Hun belang en het belang van het milieu worden zwaarder gewogen dan de belangen van parkeerders die als gevolg van de maatregel beschikken over enkele minder direct bereikbare parkeerplekken.Overleg en adviesOvereenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de Nationale politie. De door de korpschef gemachtigde medewerker van afdeling infrastructuur-verkeersadvisering ging akkoord met de voorgestelde maatregel(en).Besluiten•Twee parkeerplaatsen aan de Moerbergplantsoen ter hoogte van nummer 68 in IJmuiden worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.•De twee parkeerplaatsen worden aangeduid door het plaatsen van bord E8c, zoals bedoeld in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord OB504 (twee pijlen ter aanduiding waar geladen kan worden).

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie IjmuidenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Ijmuiden inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Ijmuiden.

Meer Bekendmakingen