1. Bekendmakingen Ijmuiden
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit 24.002 Tijdelijke verkeersmaatregelen DOK 1 en 11, IJmuiden

Velsen | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Ijmuiden. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Ijmuiden valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit 24.002 Tijdelijke verkeersmaatregelen DOK 1 en 11, IJmuiden

Overwegende dat:•de wegen Sluisplein, Kanaalstraat, Bik- en Arnoldkade, Ericssonstraat en Halkade gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Velsen;•de wegen Sluisplein, Kanaalstraat, Bik- en Arnoldkade, Ericssonstraat en Halkade in beheer zijn bij de gemeente Velsen;•de wegen Sluisplein, Kanaalstraat, Bik- en Arnoldkade, Ericssonstraat en Halkade wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1, onder d van de Wvw 1994;•gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Velsen bevoegd is een verkeersbesluit te nemen voor deze wegen;•op de kop van het Sluisplein met de Ericssonstraat medio april 2024 gestart wordt met de realisatie van nieuwbouwproject Dok 1 te IJmuiden;•tussen de Breesaapstraat en de Bik- en Arnoldkade medio april 2024 gestart wordt met de realisatie van nieuwbouwproject Dok 11 te IJmuiden;•ten behoeve van deze werkzaamheden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen moeten worden in de vorm van het instellen van een volledige geslotenverklaring, volledig en partieel eenrichtingsverkeer, verplichte rijrichtingen, parkeerverboden, lagere maximumsnelheden en een fietsstrook met symbolen;•alle hierboven genoemde verkeersmaatregelen verkeersbesluitplichtig zijn;•naar verwachting de werkzaamheden van beide projecten samen tot medio juni 2026 gaan duren, met dien verstande dat de maatregelen verlengd kunnen worden met de duur van de werkzaamheden;•de werkzaamheden van beide projecten hiermee langer dan vier (4) maanden gaan duren;•gelet op artikel 37 van het BABW een verkeersbesluit genomen moet worden indien tijdelijke werkzaamheden met een verkeersbesluitplichtig karakter langer dan vier (4) maanden duren;Overwegende voorts dat:•ten behoeve van de werkzaamheden van Dok 1 het bouwterrein met hekken omheind moet worden om zo de veiligheid te kunnen waarborgen;•de bouwhekken deels op de rijbaan van het Sluisplein en de Ericssonstraat en de gezet moeten worden;•beide wegen daarom voor de duur van de werkzaamheden versmald moeten worden;•ten gevolge van de tijdelijke wegversmallingen de rijbanen 3,50 meter breed worden (2,00 meter rijstrook plus 1,50 meter fietsstrook), met gevolg dat tegemoetkomend (bouw)verkeer elkaar niet langer kan passeren;•het daarom wenselijk wordt geacht om op het Sluisplein, na het voorbijrijden van het gebouw van de Maritieme Academie en als gevolg van de rijbaanversmalling, tijdelijk volledig eenrichtingsverkeer in te stellen;•het volledige eenrichtingsverkeer op het Sluisplein gecombineerd wordt met het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur, alsmede een geslotenverklaring voor al het verkeer bij de inrit van Dok 1, een stopbord bij de uitrit van Dok 1 en 100 meter voor de bouwplaats een vooraankondiging dat de rijbaan versmald wordt;•gelet op het aantal te verwachten verkeersbewegingen ten behoeve van Dok 1 het wenselijk is dat fietsers een aparte fietsvoorziening op het Sluisplein krijgen;•het volledige eenrichtingsverkeer op het Sluisplein daarom aanvullend gecombineerd wordt met een fietsstrook, zoals bedoeld in artikel 1, aanhef van het RVV 1990;•door de fietsstrook de weg visueel versmald wordt, wat een gunstig effect op de snelheid en daarmee op de verkeersveiligheid heeft;•de fietsstrook voorzien wordt van fietssymbolen op de rijbaan;•de langsgelegen langsparkeervakken aan de noordzijde, als gevolg van de fietsstrook, tijdelijk komen te vervallen en gecompenseerd worden in de ‘driehoek’ van de straten Prins Hendrikstraat/Visstraat/Bik- en Arnoldkade;•de fietsstrook voorzien wordt van fietssymbolen op de rijbaan•voor de vooraankondiging van de rijbaanversmalling, gelet op het specifieke verkeersbord uit Bijlage 1 van het RVV 1990 (J19) met een onderbord met daarop de tekst ‘situatie gewijzigd’, geen verkeersbesluit vereist is;•het volledige eenrichtingsverkeer eindigt in de Ericssonstraat na de kruising met de Kanaalstraat;•om de continuïteit van deze reeks verkeersmaatregelen te waarborgen de maximumsnelheid eveneens te verlagen van 50 km/uur naar 30 km/uur in de Ericssonstraat, 40 meter voor de hekomheiningen van Dok 1, alsmede een vooraankondiging in de Halkade te plaatsen dat het na 40 meter verboden is om de Ericssonstraat verder in te rijden;•als gevolg van het volledige eenrichtingsverkeer vanaf het Sluisplein tot de Ericssonstraat verplichte rijrichtingen rechtsaf ingesteld moeten worden vanuit de richting van de nabijgelegen Kop van de Haven, DFDS Seaways en de Koninklijke Marechaussee;•gelet op alle vorenstaande verkeersmaatregelen achtereenvolgens borden C02 (eenzijdige geslotenverklaring) en C03 (eenrichtingsweg(en)), C01 (geslotenverklaring in beide richtingen), A01-30 (maximumsnelheid 30 km/uur), B07 (stoppen voor voorrangsweg) met een stopstreep, C04r (eenrichtingsweg(en) volgen) en D05r (verplichte rijrichting rechtsaf) uit Bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst moeten worden;• ter aanvulling op eerdere overwegingen er ook bouwhekken deels op de rijbaan van de Kanaalstraat gezet moeten worden tussen de Ericssonstraat en het parkeerterrein van het Nova College;•net als het Sluisplein en de Ericssonstraat dit deel van de Kanaalstraat voor de duur van de werkzaamheden versmald moet worden, en de rijbaan (in lijn met de andere twee wegen) circa 3,50 meter breed wordt;•het ook daarom ook voor de Kanaalstraat wenselijk wordt geacht om tijdelijk eenrichtingsverkeer in te stellen (na het voorbijrijden van het parkeerterrein van het Nova College);•het in het geval van de Kanaalstraat gaat om partieel eenrichtingsverkeer, betekende dat (brom)fietsers de Kanaalstraat nog wel in beide richtingen kunnen en mogen gebruiken;•om de verkeersveiligheid te waarborgen het partiële eenrichtingsverkeer wordt gecombineerd met een tijdelijk parkeerverbod aan beide zijden van de weg;•als gevolg van het partiële eenrichtingsverkeer in de Kanaalstraat een verplichte rijrichting linksaf ingesteld moet worden richting de Halkade, in verband met het verboden in te rijden richting het Sluisplein via de Ericssonstraat;•gelet op alle vorenstaande verkeersmaatregelen achtereenvolgens borden C02 (eenzijdige geslotenverklaring) en C03 (eenrichtingsweg(en) met onderborden OB54), uitgezonderd (brom)fietsers), D05l (verplichte rijrichting linksaf) en E01 (parkeerverbod) uit Bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst moeten worden;•nieuwbouwproject Dok 11 gebouwd wordt tussen de Breesaapstraat en de Bik- en Arnoldkade;•ten gevolge van de beperkte toegankelijkheid van de directe omgeving het bouwverkeer voor Dok 11 vooruit of achteruit de bouwplaats aan de Bik- en Arnoldkade oprijdt, en via dezelfde ingang vooruit of achteruit (al dan niet onder begeleiding) de bouwplaats weer dient te verlaten;•gelet op het vorenstaande het wenselijk is om een tweetal parkeerverboden ter hoogte van de in-/uitrit van de bouwplaats van Dok 11 aan de Bik- en Arnoldkade in te stellen, om zo het bouwverkeer doorgang te kunnen geven;•gelet op artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit vereist is voor het tijdelijk plaatsen van verkeersborden A01-30, B07, C01, C02 en C03 zonder onderbord, C02 en C03 met onderbord OB54, C04r, D05r, D05l en E01 uit Bijlage 1 van het RVV 1990;•eveneens gelet op artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit vereist is voor het tijdelijk plaatsen van fietssymbolen op het wegdek;•alle vorenstaande maatregelen strekken tot artikel 2, lid 1 van de Wvw 1994, te weten het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en de vrijheid van het verkeer);•alle vorenstaande maatregelen eveneens strekken tot artikel 2, lid 2, onder b van de Wvw 1994, te weten het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter en de functie van de gebieden;•met alle vorenstaande maatregelen een tijdelijke impuls wordt gegeven aan de leefbaarheid in Oud-IJmuiden;•naar aanleiding van het door de aannemer ingediende BLVC-plan overleg is gevoerd met de nood- en hulpdiensten;•dat de brandweer conform de richtlijnen ‘Handreiking Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid Brandweer 2019’ heeft ingestemd met de minimale uitvoering conform de situatie- en uitvoeringstekening behorende bij dit verkeersbesluit;•gelet op artikel 24 van het BABW eveneens overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;•dat ook de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregelen;Besluiten:1. verkeersborden A01-30 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 de maximumsnelheid te verlagen van 50 km/uur naar 30 km/uur bij de kruising Sluisplein/Kanaalstraat en op de kop van de kruising Prins Hendrikstraat/Ericssonstraat;2. verkeersbord B07 met een stopstreep uit Bijlage 1 van het RVV 1990 een stopbord te plaatsen voor de uitrit van de bouwplaats van Dok 1, bij de kruising Sluisplein/Ericssonstraat;3. verkeersbord C01 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 een volledige geslotenverklaring in te stellen voor al het verkeer op het Sluisplein richting de Ericssonstraat, met uitzondering voor het bouwverkeer van Dok 1;4. verkeersborden C02 en C03 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 volledig eenrichtingsverkeer in te stellen vanaf het Sluisplein richting de kruising Ericssonstraat/Kanaalstraat;5. verkeersborden C02 en C03 met onderbord OB54 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 partieel eenrichtingsverkeer in te stellen vanaf de Kanaalstraat tot en met de kruising met de Ericssonstraat, na het voorbijrijden van het parkeerterrein van het Nova College;6. verkeersborden C04r en D05r uit Bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting rechtsaf in te stellen naar de Ericssonstraat vanuit de richting van de Kop van de Haven, DFDS Seaways en de Koninklijke Marechaussee;7. verkeersbord D05l uit Bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting linksaf in te stellen naar de Ericssonstraat, komende vanuit de Kanaalstraat;8. verkeersborden E01 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 parkeerverboden aan beide zijden van de weg in te stellen in de Kanaalstraat na het voorbijrijden van het parkeerterrein van het Nova College, alsmede aan de overkant van de Bik- en Arnoldkade bij de bouwplaats van Dok 11 tussen de Breesaapstraat en de Bik- en Arnoldkade;9. een tijdelijke fietsstrook inclusief fietssymbolen bij de bouwplaats van Dok 1 aanvullende maatregelen te nemen ten aanzien van het beschermen van de aanwezige verkeersdeelnemers;10. bovenstaande verkeersmaatregelen uit te voeren conform de situatie- en uitvoeringstekening bijgevoegd bij dit verkeersbesluit.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie IjmuidenStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Ijmuiden inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Ijmuiden.

Meer Bekendmakingen